Denim och Jeans

JEANS är ursprungligen slitstarka byxor AV denimtyg.

 

1500-talet framställdes i den franska staden Nimes ett tyg som kom att kallas DENIM. Detta var/är ett tyg vars historia är tätt sammanlänkad med jeansens utveckling.

I den italienska staden Genua vävdes vid samma tid ett annat tyg som snart blev eftertraktat i Europa. Det var gjort av en blandning av bomull, linne och ull. Enligt vissa kommer namnet jeans från ”Bleu de Gênes” vilket betyder Blå från Genua om man översätter rakt av.

Hur detta italienska tyg, så småningom har kommit att ge namn åt plagget som har en särställning i vårt västerländska klädmedvetande är något historikerna inte har kunnat kartlägga helt säkert. Levi sydde en läder etikett på sina jeans. Etiketten visar en bild på ett par jeans som dras mellan två hästar. Detta var att annonsera hur starka Levi jeans var: inte ens två hästar kunde slita isär dem

Historia

BEGYNNELSEN – 1800-TAL
De första jeansen skapades 1872 i San Francisco av Levi Strauss tillsammans med skräddaren Jacob Davis. Jeans kallades då inte jeans, utan hade olika benämningar, några var ”waist overalls”, ”dungarees” eller ”cowboybyxor”.

Nitarna är karakteristiska för plagget. Det var Davis idé att fästa nitar i tyget. Han saknade pengar för finansiering av en patentansökan, varför Strauss hjälpte till ekonomiskt.

Patentet beviljades den 20 maj 1873.

Davis infall med nitarna visade sig vara en god idé. Jeansen, som från början syddes i brunt tyg, blev snabbt populära bland guldgrävare, cowboyer och andra arbetare som behövde slitstarka byxor. Levi Strauss & Co började sälja byxorna under namnet Levi's och har sedan dess varit världsledande.

År 1886, sydde Levi fast en läderetikett på sina jeans. Etiketten visar en bild på ett par jeans som dras mellan två hästar. Detta var ett sätt att annonsera hur starka Levi-jeans var. Det var inte ens möjligt för två hästar att slita isär dem.


1900-TAL
Den äventyrliga atmosfären som omgav guldgrävarna smittade av sig. Deras populära arbetsbyxor ”Waist Overall” som jeansen då kallades i Amerika, blev snart en vanlig syn även på sjömän och cowboyer.

Först under 1930-talet kom benämningen jeans att användas. Från då och framåt blev jeansen ett vanligt inslag i den amerikanska befolkningens fritidsgarderob. De bars helst tillsammans med en rutig flanellskjorta, av både kvinnor och män, vuxna och barn.

I början på 1940-talet härjade krig i världen. Färre jeans gjordes under Andra världskriget, men de spreds ändå i världen av amerikanska soldater. Dessa bar dem när de var lediga.

Efter kriget började Levi att sälja sina kläder utanför den amerikanska västern. Europeisk tillverkning av dessa byxor kom inte igång förrän 1948 och då enbart i herrstorlekar. Wrangler och Lee var då två uppstickare som började konkurrera med Levi`s om en del av den nya marknaden.

Under 1950-talet började så också en tillverkning av damstorlekar i Europa.

Under samma årtionde i USA, bars blåjeans av tonåringar och av unga. De bars av ungdomar som en form av mild protest mot de gamla klädkoderna. Med filmer som ”Rebel without a cause”, blev James Dean ett av de stora affischnamnen. Han hjälpte till att sprida jeansen popularitet och den ”rebellkänsla” jeansen förmedlade.

Av äldre vuxna ansågs detta som opassande och det fanns biosalonger och restauranger som inte släppte in personer som bar blåjeans.

Under detta årtionde tillverkades också de första stentvättade jeansen. Något som snabbt blev populärt världen över. Europeiska entreprenörer och importörer såg till att skapa framgång i spridningen av jeans världen över.

1960-talet blev det mer accepterat att bära blåjeans. Då hade både männens och kvinnornas jeans blixtlåsgylf fram. Tidigare hade kvinnornas blixtlås varit på sidan. Det var många universitetsstudenter som bar jeans.

Olika stilar av jeans gjordes, för att matcha 60-tals modet.

Broderade jeans, målade jeans, psykedeliska jeans m.fl. var vanliga. I många icke-västliga länder, blev jeans en symbol för "västerländsk dekadens" och var mycket svåra att få tag på.

Under 1970-talet hade jeansen blivit ett modeplagg i USA, i alla fall för informell klädsel. Eftersom föreskrifterna om världshandeln blev mer avslappnade i slutet av detta årtionde,
började jeans spridas mer och mer i världen. Arbetana i U-länderna, där jeans tillverkades, betalades väldigt lite, vilket fick till följd att jeans blev billigare. Fler människor i länderna i Sydeuropa och Sydamerika började använda jeans.

I Sverige var amerikanska märken som Levi’s och Lee de ledande på marknaden, med avbrott för ett kort uppsving på för svenska Gul & Blå.

1980-talet blev jeans äntligen ”high fashion kläder”. Då kända designers började göra sina egna stilar av jeans, med sina egna etiketter på. Försäljningen av jeans gick upp ännu mera.

Modern tid

Sedan 1980-talet ha jeans varit ett fullt accepterat plagg i de allra flesta sammanhang. Det har skapats många olika stilar som följer modets växlingar och byxan är ständigt populär.

I dagens butiker ligger numera jeans från hela världen travade på hög, och inte minst de europeiska modehusen finns representerade på en svindlande prisnivå.
 
Som arbetskläder har jeansen aldrig lyckats konkurrera ut vårt svenska blåställ. Men det går att ha jeans både till vardags och också till fest.
 
Några kända jeanstillverkare idag, tillsammans med Levi's, är Acne, Crocker, Diesel, Lee, Nudie, Replay, Wrangler, Cheap Monday, Denim Wesc och G-Star.

Jeans för dig

Är du osäker på vilka jeans som:
… passar Dig och din stil, är de senaste, är de skönaste, är de dyraste, är de mest prisvärda, har bäst kvalitet, är mest rätt….
…….så kom in till oss!

Vi hjälper dig att hitta rätt jeans och rätt kläder bland vårt väl tilltagna utbud.



Det bästa sättet att dölja att man inte har smak är att alltid följa det senaste modet